Campus De Persgroep - page 28

28
toch hebben we de reactiemo-
gelijkheid op de site van het AD
uitgezet. Er werd te veel ellende
op uitgestort. Dat stootte andere
bezoekers af en straalde af op
ons merk.’
Bessems: ‘Wij zijn er om die re-
den ook mee gestopt. Natuurlijk
kun je nog wel via Twitter en Fa-
cebook reageren. Ik wil voor de
nieuwe site onderzoeken hoe we
toch een intelligent gesprek tus-
sen bezoekers of een wezenlijk
contact met de auteur kunnen
laten ontstaan zonder dat de in-
ternettrollen het overnemen.’
Rijpma: ‘De kracht van on­line
journalistiek is juist het gesprek.
Het voelt een beetje als een ne-
derlaag dat we dat hebben afge-
sloten. Wij willen die reactie-
mogelijkheid dus ook weer in
beperkte mate aanbieden, bij-
voorbeeld alleen aan abonnees.’
Wat missen jullie nu het meest
van jullie vorige werk?
Allebei: ‘Het op pad gaan!’
Bessems: ‘Ik word fysiek naar van
de hele tijd in een kantoorgebouw
zitten. Hier in Canvas koffiedrin-
ken voelt al als een uitje.’
Rijpma: ‘Om die reden trek ik er
graag een dagje op uit naar een
van onze regiotitels.’
Hunmeest vormende journalistie-
ke ervaringen vonden, uiteraard,
niet achter de computer plaats.
Rijpma ligt de cafébrand in Volen-
dam, waar ze als ANP-verslaggever
naartoe ging, nog vers in het ge-
heugen. ‘De wanhoop van ouders
die hun kinderen in het donker
zochten is me altijd bijgebleven’,
zegt ze. ‘Ik dacht: ik kan het niet
maken om met mijn perskaart
door de politieafzetting te lopen
terwijl zij in paniek zoeken. Die
ervaring helpt me nog steeds om
een goede afweging te maken:
moet ik een verslaggever aanspo-
ren ergens heen te gaan of zijn
keus om dat niet te willen, respec-
teren?’
Bessems was de ochtend dat
Theo van Gogh was vermoord
al vroeg ter plaatse als Trouw-re-
dacteur. ‘Er ontstond in de media
meteen een discussie in hoeverre
Van Gogh dit aan zichzelf te wij-
ten had. Ik dacht: als je een dood
mens met een mes erin hebt zien
liggen dan kun je die vraag nooit
meer over je lippen krijgen. Ik
was verpletterd door zijn kwets-
baarheid, elke scheldpartij van
hem viel daarbij in het niet. Ik
kon niet meer vrolijk meedoen
aan het theoretische debat. De
werkelijkheid wordt een heel
stuk genuanceerder door fysiek
aanwezig te zijn.’
Daar lopen ze in de online journa-
listiek tegenaan: veel redacteuren
komen de deur amper meer uit. ‘Je
hebt die verslaggevingservaring
nodig’, zegt Rijpma. ‘Het is nood-
zakelijke bagage, ook voor online
journalisten.’ Bessems herkent
dat. ‘Er ontstaat een genre journa-
listen dat alleen nog van achter de
computer dingen uitzoekt.’
De oplossing? Die is simpel. ‘Op
pad!’ Er mogen online vele ver-
telvormen zijn bijgekomen, de
motor van de journalistiek blijft
nieuwsgierigheid. De wereld met
open vizier tegemoet treden, niet
vanuit je luie stoel maar met de
poten in de modder.
INTERVIEW DOOR CAROLINA LO GALBO
Maakte van haar tweede natuur haar vak. Vermomd als journalist vraagt ze de mensen het
hemd van het lijf. Eerst voor Vrij Nederland, nu voor de Volkskrant en de VPRO. Wilde
aanvankelijk schrijver of psycholoog worden, maar leidt nu als journalist vele levens.
‘De motor van de
journalistiek blijft
nieuwsgierigheid.
Op pad gaan is
noodzakelijke bagage,
ook voor online
journalisten’
RENNIE RIJPMA
BEKIJK OOK HET PROGRAMMA MET
CAROLINA
ZIE PAGINA 97
RENNIE RIJPMA
KUSTAW BESSEMS
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...120
Powered by FlippingBook