Campus De Persgroep - page 93

26
VERHALEND SCHRIJVEN
Reportages en achtergronden fleuren op als ze verha-
lende elementen krijgen. Hoe geef je een verhaal vaart
en richting en welke technieken kun je gebruiken?
Voor welk perspectief kies je in je stuk? Wie wordt het
personage dat het verhaal vertelt? Zijn er andere ma-
nieren of vormen om je verhaal te vertellen? En hoe
giet je jouw verhaal uiteindelijk in een krachtige vorm
van 800 woorden voor de dagkrant, of 1.200 woorden
voor een langer verhaal in een katern of magazine?
Voor journalisten die willen spelen met
perspectief en opbouw in hun verhaal.
Programma van 2 keer een halve dag
plus begeleiding naar een concreet ver-
haal voor 12 deelnemers.
Dit programma richt zich op schrijfstijl en verhalen-
de technieken. Je krijgt handvatten en begeleiding om
je stuk naar een hoger niveau te tillen. Je gaat zelf ar-
tikelen lezen en analyseren. Je kijkt naar de mogelijk-
heden in perspectieven die je kunt inzetten over het-
zelfde onderwerp. Ook oefen je met het bedenken van
een goed idee. Want als je specifiek denkt vanuit het
vertelperspectief, moet je jezelf andere vragen stellen.
In de tweede sessie bespreek je elkaars verhalen.
‘Henk leert je op een andere manier jour-
nalistieke verhalen vertellen. Weg van de
klassieke aanpak. Verhalen met veel details.
Goede verhalen zullen de krant relevant
houden.’
Henk Blanken houdt van verhalen vertellen. Hij won een
handvol prijzen, waaronder een Tegel voor ‘Project X’,
publiceerde met Wim de Jong het ‘Handboek verhalende
journalistiek’ en helpt nu journalisten die alles willen we-
ten van plot, perspectief, scène en dialoog.
25
HET PORTRET
Een portret geeft een beeld van een mens vanuit ver-
schillende perspectieven. Maar wat maakt een goed
portret? Waar let je op bij het neerzetten van een per-
soon? Hoe vermijd je de verleiding om iemand als een
karikatuur neer te zetten? Hoe zorg je voor een con-
sistent en relevant verhaal dat niet enkel een lofzang is
van de geportretteerde, maar ook geen aaneenrijging
van smeuïge details? Hoe haal je het kleinmenselijke
naar boven, liefdevol, tongue in cheek? Hoe bouw je
een personage op? Is iemand het personage geworden
dat hij altijd heeft gespeeld? Of is hij zichzelf geble-
ven? En hoe voorkom je dat een portret een afkooksel
wordt van een biografie? Dat het zwier heeft, kleur?
Voor journalisten die graag vaker een
portret willen schrijven voor hun titel
en frisse impulsen willen om ze nog be-
ter te maken. Programma van 2 sessies
van een halve dag voor 15 deelnemers.
In dit programma ga je portretten lezen en beoorde-
len, je krijgt concrete inzichten in de werkwijze van
Lode Delputte en in waar hij op inzet bij een portret.
Met die inzichten ga je zelf een portret schrijven voor
jouw titel. In een tweede sessie wordt dit grondig
besproken.
Lode Delputte werkt sinds 1994 bij De Morgen, waar hij
met een eigenzinnige blik naar binnen- en buitenlandse
thema’s kijkt. Frankrijk, Zuid-Europa en Latijns-Ame-
rika mogen zijn passie zijn, Lode is niet te beroerd om
diverse journalistieke genres en issues aan te snijden.
R
R
1...,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92 94,95,96,97,98,99,100,101,102,103,...120
Powered by FlippingBook